Powered By BloggerTips.gr

26 Ιαν 2016

Σε μια σπάνια συνέντευξη ο Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης

Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη μιλά για το Λιμενικό Σώμα, τις Γυναίκες Ναυτικούς, τη Ναυτιλία και τη Ναυτική Εκπαίδευση

Συνέντευξη: Σημαιοφόρος Λ.Σ. ΜΠΙΤΣΙΚΑ Ερασμία

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ-ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης είναι Πρόεδρος του φερώνυμου Ιδρύματος και Ομίλου επιχειρήσεων, ίδρυμα που κατέχει δεσπόζουσα θέση στον τομέα των γραμμάτων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας ιδιαίτερα της νέας γενιάς, ο δε όμιλος σημαντική θέση στην επιχειρηματική ζωή. Με καταγωγή από τη Σίφνο εκτός από τα πλοία, ο κ. Δημητριάδης-Ευγενίδης είναι επικεφαλής ενός ομίλου που ασχολείται με οικολογικές δακοπαγίδες, βιομηχανικά αρώματα, βελτιωτικά και πρόσθετα τροφίμων,βιολογικά ενεργά αιθέρια έλαια και άλλες ευεργετικές για την υγεία ουσίεςαλλά και του Ιδρύματος Ευγενίδου, που διαθέτει το πρώτο τρισδιάστατο πλανητάριο στον κόσμο. Ο χαμηλών τόνων εφοπλιστής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Φοίτησε στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής Αθηνών και ολοκλήρωσε τις σπουδές 
του στο Λονδίνο, στον τομέα της Οικονομίας των Μεταφορών. Ο πατέρας του Ιωάννης Δημητριάδης ήταν αριστούχος πολιτικός μηχανικός γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Η μητέρα του Αγγελική Βερνίκου μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη και ήταν αδελφή του Νίκου Βερνίκου-Ευγενίδη. Η νονά του και αδερφή του Ευγένιου Ευγενίδη, Μαριάνθη Σίμου, τον άφησε με τη διαθήκη της μοναδικό διαχειριστή της μεγάλης περιουσίας που δημιούργησε ο μεγάλος ευεργέτης. Με τις επιχειρήσεις του ομίλου ο κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης ασχολήθηκε το 1978, σε ηλικία 20 ετών, και γρήγορα ενσωματώθηκε στη λογική τού επιχειρείν. Η μεγάλη του αγάπη είναι το Ίδρυμα Ευγενίδου,με το νέο ψηφιακό πλανητάριο, που διαθέτει εξαιρετικά συστήματα ήχου και εικόνας, διαστημικούς προσομοιωτές, συστήματα λέιζερ. Κάθε χρόνο το επισκέπτονται τουλάχιστον 400.000 άτομα. Δεν υπάρχει μαθητής που να μην έχει επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις του. Ο ίδιος θεωρεί ότι η επιστήμη πρέπει να είναι στην υπηρεσία του ανθρώπου και όχι το αντίθετο. Στις δύσκολες προκλήσεις των ημερών μας το κύριο μέλημα όλων θα πρέπει να είναι τα παιδιά μας να έχουν καλύτερο αύριο από χθες”Θεωρεί αυτονόητο ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου, πάντοτε σε αγαστή συνεργασία με την Πολιτεία, θα στηρίζει την Ναυτική ΕκπαίδευσηΗ εκπαίδευση για τον κ. Ευγενίδη είναι το παν για τους νέους και τις νέες. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει απευθύνει δημόσια πρόσκληση προς τους μαθητές λυκείου και τους νέους να επιλέξουν τη θάλασσα για την επαγγελματική τους αποκατάσταση. Ο ίδιος είναι θετικός στην ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, χωρίς όμως την αποδυνάμωση των δημόσιων ακαδημιών και πάντα στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού. Για τον ίδιο o Έλληνας ναυτικός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες στον αγώνα της ποντοπόρου Ναυτιλίας ικανός να κρατήσει τα ηνία στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, αλλά και της σκληρά δοκιμαζόμενης ακτοπλοΐας, και ταυτόχρονα ένας πολίτης του κόσμου, του οποίου οι υπηρεσίες είναι πολύτιμες και αναγνωρισμένες στην παγκόσμια αγορά ναυτικής εργασίας.

Σε Συνέντευξη μαζί του...
Λιμ.Ρότα: Κύριε Ευγενίδη, η ναυτιλία αποτελεί έναν βασικό πυλώνα στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Μέσα στην δίνη της κρίσης, με ποιους τρόπους πιστεύετε οτι θα συνεχίσει να συνεισφέρει στο κράτος και την κοινωνία;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Είναι γνωστή η συμβολή της Ελληνικής ναυτιλίας στην οικονομία του τόπου μας. Κατ’ εκτίμηση ειδικών η Ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει έως και 6% στο ΑΕΠ, περί το 25% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου καλύπτεται από τις εισπράξεις της ναυτιλίας, ενώ σύμφωνα με άλλες μελέτες η ναυτιλία στηρίζει περί τις 300.000 έμμεσες/άμεσες θέσεις εργασίας. Από την ναυτιλία ξεκίνησαν σημαντικές επενδύσεις σε όλους τους τομείς της Ελληνικής οικονομίας, χωρίς να παραγνωρίζεται το ότι σημαντικά Ιδρύματα δημιουργήθηκαν από φορείς που διακρίθηκαν στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο. Σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης είμαι σίγουρος ότι πρωτοβουλίες προερχόμενες από την ναυτιλία μπορούν να στηρίξουν κάθε πτυχή της εθνικής οικονομίας, υπό την προϋπόθεση ότι θα θεσπισθεί ένα σταθερό νομικό και φορολογικό πλαίσιο. Δεν αναφέρομαι στο αδιαπραγμάτευτο θεσμικό πλαίσιο της ναυτιλίας, μέσω του οποίου η ναυτιλία θα πράξει αυτό που της αντιστοιχεί και ακόμη παραπάνω.

Λιμ.Ρότα: Έχετε παλαιότερα αναφερθεί σε ένα σταθερό θεσμικο πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλία και την ελληνική επιχειρηματικότητα. Με ποιον τρόπο αυτό θα βοηθούσε την ανάπτυξη και εν τέλει τους Έλληνες πολίτες;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Είναι γνωστό ότι το παγκόσμιο φαινόμενο που λέγεται Ελληνική ναυτιλία στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: στο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει από το 1953 και είναι αυξημένης συνταγματικής ισχύος στην επιχειρηματική δυνατότητα του Έλληνα πλοιοκτήτη και στην ναυτοσύνη του Έλληνα ναυτικού. Ευλόγως λοιπόν, εκτιμάται ότι η διατήρηση της σταθερότητας του θεσμικού πλαισίου για την ναυτιλία μας, αποτελεί ουσιώδη κρίκο στον άρρηκτο δεσμό της ναυτιλίας μας με την Εθνική μας οικονομία. Ισχυροποίηση δε αυτού του δεσμού, θα μεγιστοποιήσει την εισροή των ναυτιλιακών πόρων στην χώρα μας. Για την περαιτέρω συνεισφορά το κάλυψα πιστεύω στην προηγούμενη ερώτηση.

Λιμ.Ρότα: Ως πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη κινείσθε με ανθρωπισμό και στα πλαίσια του πατριωτισμού του αείμνηστου εθνικού μας ευεργέτη Ευγένιου Ευγενίδη. Πιστεύετε οτι η νέα γενιά εφοπλιστών/επιχειρηματιών κινείται στο ίδιο πνεύμα με την παλαιά;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Κατ’ αρχήν θα ήθελα να παρατηρήσω ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου δραστηριοποιείται μέσω των συνεργατών του, και σε καμία περίπτωση παρά τα καλά σας λόγια, η δική μου συνεισφορά δεν προσφέρει σε τίποτα παραπάνω από αυτό που μου αντιστοιχεί ως μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος Ευγενίδου. Το τι θα κάνει η νέα γενιά, όπως το θέτετε, που πιστεύω ότι όσο μπορεί, πρέπει, θέλει και οφείλει να πράξει, το τι θα συμβεί όμως, θα κριθεί καθαρά απολογιστικά.

Λιμ.Ρότα: Το Ίδρυμα Ευγενίδη στηρίζει την επιστήμη, τις νέες τεχνολογίες και την παιδεία. Ποιο το μέλλον της κοινωφελούς δράσης στην επίτευξη μιας υγειούς κοινωνίας στην Ελλάδα;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Oι κοινωφελείς δράσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία ειδικά στους τωρινούς καιρούς, και πρέπει πρωτίστως να είναι «δημωφελείς» παρά δημοφιλείς. Πρέπει επίσης να αποσκοπούν στο να κρατήσουν τους Έλληνες στον τόπο τους, όπου θα παράγουν και θα δημιουργούν, χτίζοντας ένα καλύτερο μέλλον. Η κοινωφέλεια που σχετίζεται με την ανθρωπιστική βοήθεια, αφορά στην ατομική ευθύνη του καθενός μας και όλοι πρέπει να συμβάλλουμε, ούτως ώστε αυτή να είναι το τελευταίο ανάχωμα κρίσης. Υπ’ αυτήν την έννοια, πιστεύουμε ότι μέσω του σωστού διαλόγου των εμπλεκομένων φορέων και της πολιτείας, υπάρχει μεγάλο περιθώριο περαιτέρω πρωτοβουλιών κοινωφελών δράσεων, που θα αποβλέπουν κυρίως στην ενίσχυση της Παιδείας, στην δημιουργία κινήτρων ειδικά για τους νέους ανθρώπους ώστε να δουλέψουν και να δημιουργήσουν για τον τόπο τους, στο τόπο τους.

Λιμ.Ρότα: Στην Ελλάδα της κρίσης υπάρχουν επαγγελματικά κίνητρα να κρατήσουν τους νέους επιστήμονες εδώ και μετά τις σπουδές τους, λαμβάνοντας υπόψη τα αυξανόμενα ποστοστά ανεργίας και την απαξίωση της επιστημονικής έρευνας στον τόπο μας;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Όχι, σε καμία περίπτωση, και αυτό είναι ένα από τα βασικά αιτούμενα του αποτελεσματικού διαλόγου μεταξύ των εμπλεκομένων μερών σε μία διαδικασία κατεύθυνσης της Ελληνικής οικονομίας, βάσει ενός ρεαλιστικού οράματος. Εκεί είναι θέμα αναστήματος ηγεσιών. Οψόμεθα.

Λιμ.Ρότα: Κατά την άποψή σας, η δημόσια ναυτική εκπαίδευση ανταποκρίνεται στις αυξημένες ανάγκες στον τομέα της ναυτιλίας; Ποιες πιστεύετε οτι είναι οι μελλοντικές προκλήσεις/δοκιμασίες που καλείται να αντιμετωπίσει ο Έλληνας ναυτικός στο διεθνές γίγνεσθαι; Πώς μπορεί περαιτέρω να θωρακίσει και να ενισχύσει την επαγγελματική του υπόσταση;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης: Η ικανότητα και η ναυτοσύνη του Έλληνα, έχουν αναγνωρισθεί διεθνώς. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι παρά τις δυσκολίες και τις ελλείψεις κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, η δουλειά που γίνεται στις ΑΕΝ είναι σημαντική. Επίσης, οι Έλληνες αξιωματικοί είναι από τους καλύτερους διεθνώς, με συνέπεια να είναι περιζήτητοι από την διεθνή ναυτιλία και το γεγονός αυτό πιστώνεται σε όλους τους φορείς της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα σήμερα. Προκειμένου λοιπόν, όχι μόνο να διατηρηθεί η επίζηλη διεθνής θέση των Ελλήνων αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού, αλλά και να εξασφαλισθεί η με αυστηρά ποιοτικά κριτήρια ανταγωνιστικότητά τους διεθνώς, θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε μία ναυτική εκπαίδευση με υψηλά ποιοτικά πρότυπα. Εδώ τονίζουμε την σημασία της σωστής προσέλκυσης νέων στο ναυτικό επάγγελμα, όπως και την σημασία της δημόσιας εκπαίδευσης. Βεβαίως και η ιδιωτική είναι σημαντική ως συμπλήρωμα όμως της δημόσιας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι προκλήσεις αφορούν όχι μόνο στην Ελληνόκτητο αλλά και στην διεθνή ναυτιλία, με ζήτηση που θα πλησιάζει τους 40.000 αξιωματικούς. Το θέμα της επιλογής του επαγγέλματος του ναυτικού έχει να κάνει, όπως είπαμε, πριν με την σωστή προσέλκυση.

Λιμ.Ρότα:Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού το 
εξής οξύμωρο φαινόμενο. Ενώ αυξάνεται η εισαγωγή μαθητών, δυστυχώς αυτό είναι 
αντιστρόφως ανάλογο με την εργασιακή τους απορρόφηση. Πώς μπορεί ο εφοπλισμός να αλλάξει αυτή την πραγματικότητα επ' ωφελεία των νέων μας;


Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Η εμβάθυνση της συνεργασίας της πολιτείας με τους κοινωνικούς εταίρους και ιδιαίτερα τον εφοπλισμό, αποτελεί απαραίτητη συνθήκη, προκειμένου να αντιμετωπισθεί η απρόσκοπτη πραγματοποίηση των δύο εκπαιδευτικών ταξιδίων, που αποτελούν την βάση του συστήματος εναλλασσόμενης εκπαίδευσης (sandwich courses) και βεβαίως η πλήρης αξιοποίησή τους, με την μετάδοση της πολύτιμης τεχνογνωσίας από τους κατέχοντες αυτών Έλληνες αξιωματικούς Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού, στους νέους σπουδαστές, διατηρώντας και επαυξάνοντας τα μοναδικά ποιοτικά χαρακτηριστικά του Έλληνα αξιωματικού Εμπορικού Ναυτικού. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι οι απόφοιτοι των ΑΕΝ, εκτός από την στελέχωση των πλοίων, θα αποτελέσουν την μελλοντική βάση της στελέχωσης των ναυτιλιακών γραφείων τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, αποτελώντας σημαντικό δεσμό Ελληνικότητας για την Ελληνόκτητη ναυτιλία. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν υπάρχει πρόβλημα απορρόφησης των ικανών αξιωματικών. Δεν αναφέρομαι βέβαια στην ανεργία τριβής.

Λιμ.Ρότα:Γυναίκες ναυτικοί δείχνουν να είναι απογοητευμένες, καθώς αντιμετωπίζουν διακριτική σε βάρος τους μεταχείριση στον επαγγελματικό στίβο; Πως, κατά την γνώμη σας, θα μπορούσε να αλλάξει η στάση των εργοδοτών απέναντί τους;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης: Ένα ιδιαίτερα δύσκολο ερώτημα. Καταρχάς θεωρώ ότι με την σωστή προσέλκυση πρέπει όπως και στους άνδρες, να γίνεται συνειδητοποιημένη επιλογή από τις γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του αξιωματικού Εμπορικού Ναυτικού. Από την άλλη πλευρά, πιστεύω ότι η ανάδειξη της αναμφισβήτητης ικανότητας των γυναικών ως αξιωματικών από εταιρείες που τις στηρίζουν ισότιμα με τους άνδρες συναδέλφους τους, θα ανοίξει το δρόμο και στις πιο επιφυλακτικές εταιρείες. Πιστεύω όμως, και το τονίζω, το πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα της σωστής προσέλκυσης.


Λιμ.Ρότα: Δεδομένης της αλλαγής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων λόγω της αναγκαιότητας εναρμόνισης των με τις τροποποιήσεις του κώδικα STWC (Μανίλα, 2010), της έλλειψης ναυτοδιδασκάλων και της μη πρόσληψης νέων προσοντούχων διδασκάλων στις ΑΕΝ, τι θα πρέπει κατά την γνωμη σας να αλλάξει, ώστε να εχουμε μία αναβαθμισμένη δημόσια ναυτική εκπαίδευση;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Σήμερα, που οι συνθήκες το επιβάλλουν, είναι η κατάλληλη στιγμή για την ανάληψη ευθυνών, πρωτοβουλιών και δράσεων, ώστε κατόπιν ειλικρινούς διαλόγου μεταξύ της Ελληνικής πολιτείας και των εμπλεκομένων στην ναυτική εκπαίδευση, να καθορισθεί η στρατηγική, καθώς και οι απαιτούμενες τακτικές παρεμβάσεις στο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και πιστοποίησης. Έτσι, θα εξασφαλισθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η ικανοποίηση των εθνικών αναγκών, η συμμόρφωση με τις διεθνείς απαιτήσεις (Δ.Σ. STCW κ.λ.π) και η δημιουργία ενός σύγχρονου περιβάλλοντος παροχής υπηρεσιών ναυτικής εκπαίδευσης, υψηλών ποιοτικών προτύπων, προς όφελος των Ελλήνων αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού και της ναυτιλίας μας.

Λιμ.Ρότα: Ποιο είναι το επόμενο βήμα του Ιδρύματος Ευγενίδη στον τομέα των επιστημών, της ναυτικής εκπαιδευσης και της κοινωφελούς δράσης;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Το Ίδρυμα Ευγενίδου θα εξακολουθήσει τον ίδιο βηματισμό στην προσφορά που επί 60 χρόνια ακολουθεί και συνεχώς επιταχύνει, πάντοτε σύμφωνα με τα απαιτούμενα της συνεργασίας του με τις εκάστοτε υπηρεσίες της πολιτείας.

Λιμ.Ρότα: Το ενδιαφέρον σας για το Λιμενικό Σώμα είναι διακριτό και αδιαμφισβήτητο. Πείτε μας από πού πηγάζει και, τέλος, ποιο είναι το βαθύτερο κίνητρο για ένα άνθρωπο όπως εσείς να εργαζεται καθημερινά σε τόσο έντονους ρυθμούς;

Λ.Δημητριάδης-Ευγενίδης:Τόσο το Ίδρυμα Ευγενίδου όσο και ο όμιλος Ευγενίδη έχουν συμπορευθεί με το Λιμενικό Σώμα από την πρώτη στιγμή που δόθηκε η ευκαιρία, και από δική μας πλευρά υπάρχει η απόλυτη αναγνώριση του ρόλου και της συνεισφοράς του Λιμενικού από συστάσεως του. Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή συμμετέχει ενεργά και με αποτέλεσμα στην αστυνόμευση των Ελληνικών θαλασσών και λιμανιών, και συνδράμει καθοριστικά στον αγώνα διατήρησης των θαλασσίων συνόρων και της εθνικής κυριαρχίας. Ταυτόχρονα είναι ένας εκ των βασικών πυλώνων στήριξης της ποντοπόρου, και έχει υπό την αιγίδα του την ακτοπλοΐα (εδώ θα μπορούσα να αναφέρω κάποιες μη βέλτιστες πρακτικές, αλλά το παρακάμπτω). Όλα τα προηγούμενα είναι ιστορικά αναγνωρισμένα και τεκμηριωμένα. Όσο αφορά στην αναφορά του προσώπου μου, πιστεύω ότι δεν εργάζομαι παραπάνω ή παρακάτω από ό,τι οι συνεργάτες του Ιδρύματος Ευγενίδου και του Ομίλου Ευγενίδη, όπου όποιος μπει, και αξίζει, τότε συνήθως είτε συνταξιοδοτείται από εμάς ή διαπρέπει σε όποιον τομέα ακολουθήσει και αυτό μας δίνει επίσης μεγάλη ικανοποίηση.



Λιμενική Ρότα, τεύχος 20ο
https://drive.google.com/open?id=0B1po8AVBLtvER1RmUkZ1c3AwaFU

Δεν υπάρχουν σχόλια: